Μεθοδολογία Αποτελεσματικού Γονέα

Dr. Thomas Gordon – Γνωρίστε τον οργανισμό Gordon Training International

Ο Gordon Training International (GTI) είναι ένας διεθνώς αναγνωρισμένος οργανισμός που σχετίζεται με τις ανθρώπινες σχέσεις. Η έδρα του βρίσκεται στην Ακτή Solana στην Καλιφόρνια, και ιδρύθηκε το 1962 από τον Dr. Thomas Gordon.

Προσφέρει εργαστήρια ανάπτυξης δεξιοτήτων επικοινωνίας, προϊόντα και υπηρεσίες σε γονείς, δασκάλους και ηγετικά στελέχη σε όλο τον κόσμο (σε 43 συνολικά χώρες).

Η Linda Adams είναι Διευθύνουσα Σύμβουλος του Gordon Training International.Υπήρξε σύζυγος και συνεργάτης του Dr. Thomas Gordon για πάνω από 35 χρόνια.

Η προσωπική της αποστολή είναι να κάνει το Μοντέλο Gordon προσβάσιμο σε όσο το δυνατόν περισσότερες χώρες, πολιτισμούς και γλώσσες.

 

Γνωρίστε τον Δόκτορα Thomas Gordon

Dr. Thomas Gordon (1918 – 2002)

Ευρέως αναγνωρισμένος ως πρωτοπόρος στην ανάπτυξη και διάδοση δεξιοτήτων επικοινωνίας και μεθόδων επίλυσης συγκρούσεων σε γονείς, δασκάλους, νεολαία, ηγετικά στελέχη οργανισμών, καθώς και υπαλλήλους, ο Dr. Thomas Gordon υπήρξε ο ιδρυτής της Gordon Training International. Το Μοντέλο Gordon και οι έννοιές του είναι παγκοσμίως γνωστά.


thomas

 

Dr. Thomas Gordon

Έγκριτος κλινικός ψυχολόγος, ο Dr. Gordon σπούδασε στο Πανεπιστήμιο DePauw, ολοκλήρωσε μεταπτυχιακό στο Πανεπιστήμιο της Πολιτείας του Ohio, και διδακτορικό στο Πανεπιστήμιο του Chicago, όπου και εργάστηκε για πέντε χρόνια. Το διάστημα 1942-1946 υπηρέτησε στην Αεροπορία των ΗΠΑ.

Έγραψε εννέα βιβλία: «Group-Centered Leadership», «Parent Effectiveness Training (P.E.T.)», «Leader Effectiveness Training (L.E.T.)», «Teacher Effectiveness Training (T.E.T.)», «Parent Effectiveness Training in Action», «Discipline That Works, Sales Effectiveness Training» (μαζί με τον Carl Zaiss), «Making The Patient Your Partner» (μαζί με τον W. Sterling Edwards, M.D.) και «Good Relationships: What Makes Them, What Breaks Them» (μαζί με τον Noel Burch). Τα βιβλία του εκδόθηκαν σε 28 γλώσσες και έχουν πωληθεί πάνω από 6 εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως.

Επιπλέον, ο Dr. Gordon δημοσίευσε πάνω από 50 άρθρα σχετικά με την ηγεσία των οργανισμών, τις επικοινωνίες, τη συμβουλευτική, την πειθαρχία, την ανατροφή των παιδιών, την επίλυση των συγκρούσεων και τη δημοκρατική λήψη αποφάσεων.

Το πρόγραμμα Εργαστήριο Αποτελεσματικού Γονέα το πρωτοπαρουσίασε το 1962 και έχει πλέον αναγνωριστεί διεθνώς ως το πρώτο εργαστήριο για γονείς με βάση τις δεξιότητες. Προκάλεσε τη γέννηση του διαδεδομένου σήμερα κινήματος για τα εργαστήρια των γονέων στις ΗΠΑ, και έχουν συμμετάσχει σε αυτό πάνω από ένα εκατομμύριο γονείς σε 43 χώρες.

Μια αναθεωρημένη έκδοση του βιβλίου «Εργαστήριο Αποτελεσματικού Γονέα» κυκλοφόρησε το 2000, ενώ το 2006 ο GTI επανεξέδωσε το πρόγραμμα και τα υλικά του Εργαστηρίου Αποτελεσματικού Γονέα.

Το πρόγραμμα Εργαστήριο Αποτελεσματικού Δασκάλου πρωτοπαρουσιάστηκε το 1974 και εκσυγχρονίστηκε πολλές φορές έκτοτε. Έχουν συμμετάσχει εκατοντάδες χιλιάδες δάσκαλοι στις ΗΠΑ και σε αρκετές άλλες χώρες. Κατανοώντας την αναλογία της σχέσης δασκάλου-μαθητή με εκείνη γονέα-παιδιού, ο Dr. Gordon προσάρμοσε το επικοινωνιακό του μοντέλο έτσι ώστε να βοηθήσει τους δασκάλους και τους μαθητές να διεκδικούν και να αποκτήσουν μια θέση πιο κοντά στο δυναμικό τους. Η αναθεωρημένη έκδοση του αντίστοιχου βιβλίου κυκλοφόρησε το 2003.

Το πρόγραμμα Εργαστήριο Αποτελεσματικού Ηγέτη πρωτοπαρουσιάστηκε το 1977 και εκσυγχρονίστηκε πολλές φορές έκτοτε. Έχουν συμμετάσχει άτομα από εκατοντάδες εταιρείες στις ΗΠΑ και σε αρκετές άλλες χώρες. Ο Dr. Gordon έχει αναγνωριστεί ως πρωτοπόρος στην ανάπτυξη ενός μοντέλου δημοκρατικής και συνεργατικής ηγεσίας, καθώς και στον προσδιορισμό των αποτελεσματικών δεξιοτήτων επικοινωνίας και επίλυσης συγκρούσεων που απαιτούνται για την εφαρμογή του.

Ο Dr. Gordon ήταν συνεργάτης της Ένωσης Αμερικανών Ψυχολόγων και μέλος του Τμήματος της Ψυχολογίας της Ειρήνης. Διετέλεσε επίσης μέλος του Αμερικάνικου Ιδρύματος Ειρήνης, της Ένωσης Ανθρωπιστικής Ψυχολογίας και πρώην Πρόεδρος της Ένωσης Ψυχολόγων της Καλιφόρνιας. Ήταν ο πρώτος παραλήπτης του Βραβείου Επιτεύγματος Καριέρας από την Αμερικάνικη Ένωση Εκπαιδευτών Ανατροφής των Παιδιών. Επίσης ήταν σύμβουλος στο συνέδριο που έγινε το 1970 στον Λευκό Οίκο για τα Παιδιά, και προσκεκλημένος ομιλητής του προγράμματος White House Fellows.

Ο Dr. Gordon προτάθηκε για το Νόμπελ Ειρήνης το 1997, το 1998 και το 1999. Το 1999 τού απονεμήθηκε το Χρυσό Μετάλλιο της Ένωσης Αμερικάνων Ψυχολόγων για τη Συνεχή Προσφορά του στην Ψυχολογία για το Κοινό Συμφέρον. Το 2000 έλαβε το Βραβείο Επίτευγμα Ζωής από την Ένωση Ψυχολόγων της Καλιφόρνιας. Ήταν παντρεμένος με τη Linda Adams, Πρόεδρο του GTI, και απέκτησε δύο κόρες, εγγόνια και δισέγγονα.

 

H Φιλοσοφία του Εργαστηρίου Αποτελεσματικού Γονέα

Μια καλή περιγραφή του Μοντέλου Gordon είναι πως αποτελεί ένα σχεδιάγραμμα για την ακολουθία του Χρυσού Κανόνα: «Κάνε στους άλλους αυτό που θα ήθελες να κάνουν εκείνοι σε εσένα».

Στην φιλοσοφία του Dr. Gordon υπάρχει η πεποίθηση και η πίστη πως τα παιδιά δεν είναι κακά ή άτακτα· απλώς συμπεριφέρονται με τρόπους που ικανοποιούν τις ανάγκες της κάθε δεδομένης στιγμής.

Τα παιδιά έχουν το δικαίωμα να ικανοποιούν τις ανάγκες τους, το ίδιο και οι γονείς. Οι σχέσεις γονέων – παιδιών αρχίζουν να αποκτούν προβλήματα ακριβώς τη στιγμή που οι ανάγκες των δυο αντικρούονται. Μερικοί γονείς επιμένουν να απαιτούν υπακοή από τα παιδιά τους για να ικανοποιήσουν μόνο τις δικές τους ανάγκες σε βάρος των αναγκών των παιδιών. Άλλοι γονείς, προσπαθώντας να γλιτώσουν τα παιδιά τους από κάθε πόνο και εκνευρισμό, υποκύπτουν και τα αφήνουν να κάνουν το δικό τους, στη συνέχεια όμως υποφέρουν οι ίδιοι. Και με τους δύο αυτούς τρόπους η μια από τις δύο πλευρές νιώθει αδικημένη. Ο διαρκής αυτός κύκλος των αγώνων εξουσίας και η επακόλουθη ένταση έχει σαν αποτέλεσμα να διαβρώνει την σχέση γονέα-παιδιού.

Η κατάσταση όμως μπορεί να είναι διαφορετική. Υπάρχει και τρίτη επιλογή: τόσο οι γονείς όσο και τα παιδιά μπορούν να ικανοποιήσουν τις ανάγκες τους.

Το Μοντέλο Gordon αποτελείται από ένα πολύ συγκεκριμένο σύνολο επικοινωνιακών δεξιοτήτων, που επιτρέπει στους γονείς να επηρεάσουν θετικά τη συμπεριφορά των παιδιών τους. Βασικό στοιχείο του μοντέλου είναι η δεξιότητα που ονομάζεται Ενεργητική Ακρόαση. Όταν το παιδί αντιμετωπίζει ένα πρόβλημα, η δεξιότητα αυτή επιτρέπει στους γονείς να καταλάβουν τι πραγματικά νιώθει το παιδί εκείνη τη στιγμή, να εξερευνήσουν μαζί σε μεγαλύτερο βάθος τι το ενοχλεί και να του παράσχουν την στήριξη για την εξεύρεση μιας ικανοποιητικής λύσης

Όταν οι γονείς έχουν το πρόβλημα, απαιτείται μια εντελώς διαφορετική δεξιότητα: το Μήνυμα-Εγώ. Είναι ένα εργαλείο που οι γονείς χρησιμοποιούν για να εξηγήσουν στο παιδί ότι η συμπεριφορά του τους προκαλεί πρόβλημα. Καθώς η επικοινωνία γίνεται με τρόπο που δεν είναι επικριτικός, η αντίσταση στο μήνυμα μειώνεται. Η ιδέα εδώ είναι να επηρεάσουμε το παιδί ώστε να αλλάξει τη συμπεριφορά του αναλογιζόμενο πέραν των δικών του και τις ανάγκες των γονέων του. Ένα καλοδιατυπωμένο Μήνυμα-Εγώ κάνει το παιδί πρόθυμο να συνεργαστεί με τους γονείς, ενώ παράλληλα αφήνει άθικτη την αυτοεκτίμησή του. Επιπλέον, του διδάσκει ένα πολύτιμο μάθημα αυτοπειθαρχίας: να αλλάξει τη συμπεριφορά του όχι επειδή φοβάται τους γονείς του (ή γιατί θα λάβει κάποιο είδος ανταμοιβής), αλλά επειδή νοιάζεται για τις ανάγκες τους. Με τον τρόπο αυτό τα παιδιά διδάσκονται την ενσυναίσθηση, που αποτελεί την βάση της συναισθηματικής ευφυΐας, της ωριμότητας και της αυτοπειθαρχίας.

Η Ενεργητική Ακρόαση και τα Μηνύματα-Εγώ λειτουργούν αλληλοσυμπληρωματικά. Από τη στιγμή που οι γονείς και τα παιδιά έχουν δημιουργήσει μια ανοιχτή αμφίδρομη επικοινωνία χρησιμοποιώντας την Ενεργητική Ακρόαση και τα Μηνύματα-Εγώ, τα προβλήματα και οι συγκρούσεις μπορούν να επιλυθούν με την μέθοδο επίλυσης συγκρούσεων τηςΜη-Ήττας. Όταν οι γονείς θέλουν να επηρεάσουν το παιδί για να σταματήσει κάποια ανεπιθύμητη συμπεριφορά, μπορούν να συζητήσουν για την επίλυση του προβλήματος με έναν συγκεκριμένο τρόπο.

Εξίσου σημαντική με την ανάπτυξη των δεξιοτήτων αυτών είναι η αναγνώριση του πώς και πότε πρέπει να χρησιμοποιούνται. Το Παράθυρο Συμπεριφοράς του Dr. Gordon παρέχει ένα πλαίσιο που θα βοηθήσει τους γονείς να καθορίσουν, ποια δεξιότητα πρέπει να χρησιμοποιήσουν για να επιλυθεί το συγκεκριμένο οικογενειακό πρόβλημα.