Η συνέντευξη της εκπαιδευτικής ομάδας του «Ε.Ι.Μ.Α.Ι », Μαρίας Αντωνάτου & Αγγελικής Δρακοπούλου στην εκπομπή «φιγούρες ..γυναικών » την Πέμπτη 26 Ιανουαρίου στο Δημοτικό Ραδιόφωνο Ιωαννίνων ,98.7 FM με θέμα : “H σχέση παιδιού οθόνης. Μια σχέση που γεμίζει ερωτήματα τους γονείς” Ο κανόνας «3-6-9-12» του Σερζ Τισσερόν

Η συνέντευξη της εκπαιδευτικής ομάδας του «Ε.Ι.Μ.Α.Ι », Μαρίας Αντωνάτου & Αγγελικής Δρακοπούλου στην εκπομπή «φιγούρες ..γυναικών » την Πέμπτη 26 Ιανουαρίου στο Δημοτικό Ραδιόφωνο Ιωαννίνων ,98.7 FM με θέμα :   “H σχέση παιδιού οθόνης. Μια σχέση που γεμίζει ερωτήματα τους γονείς”  Ο κανόνας «3-6-9-12» του Σερζ Τισσερόν

 

16387107_653280741526096_178177633218518817_n 16114266_653281164859387_8395683452501092543_n
Ο Σερζ Τισσερόν είναι Γάλλος ψυχίατρος από τους πιο γνωστούς στη χώρα του. Μελετά τη σχέση των νέων με τις νέες τεχνολογίες , τις παρανοήσεις ανάμεσα στους ενήλικες και την επόμενη γενιά και τις επιπτώσεις της τεχνολογίας της πληροφορίας στους νέους ανθρώπους.
Ε:Τι είναι λοιπόν ο κανόνας «3-6-9 και 12» ;
Μαρία : To 2008 ο Σερζ Τισσερόν ανέπτυξε αυτόν τον κανόνα που σημαίνει όχι τηλεόραση πριν από τα 3 χρόνια, όχι παιχνίδια σε κονσόλα πριν τα 6, καθόλου ίντερνετ πριν τα 9 και καθόλου κοινωνικά μέσα πριν από τα 12.
Το 2011 η γαλλική ένωση παιδιάτρων αποδέχτηκε την πρόταση
Ε:Πραγματικά μπορεί να ακουστεί υπερβολικό καθόλου τηλεόραση πριν από τα 3 χρόνια, γιατί αυτό;
Μαρία : Γιατί όλες οι έρευνες που έχουν γίνει για τα μικρά παιδιά και την τηλεόραση έχουν δείξει ότι αυτό βλάπτει την ανάπτυξή τους. Τα μωρά και τα πολύ μικρά παιδάκια έχουν την πραγματική ανάγκη να διαμορφώσουν την ικανότητα συγκέντρωσης και δεν μπορεί αυτό να γίνει σ ’ένα περιβάλλον με το θόρυβο που δημιουργεί η τηλεόραση. Αντίθετα το ραδιόφωνο δε θα λέγαμε ότι είναι επικίνδυνο, διότι ακούγονται φωνές ανθρώπων συζητήσεις και μουσική.
Γνωρίζουμε επίσης και από πολλές άλλες έρευνες όχι μόνο από του Τισσερόν ότι αυτά που προβάλλονται στην τηλεόραση ο ήχος, οι εικόνες το φως προσελκύουν ένα παιδί, το εντυπωσιάζουν και το κρατούν παγιδευμένο.
Αγγελική: Πολλοί γονείς θα έχουν παρατηρήσει ότι πολλές φορές δυσκολεύονται να ξεκολλήσουν όπως λέμε τα παιδιά από τις οθόνες και αυτό συμβαίνει γιατί αυτός ο συνδυασμός εικόνας και ήχου προκαλεί την έκκριση ορμονών, της ενδορφίνης και της οξυτοκίνης που προκαλούν το αίσθημα χαράς και χαλάρωσης. Επιπλέον πολλές φορές, όταν οι γονείς αναγκάζονται να κλείσουν την τηλεόραση αγανακτισμένοι επειδή τα παιδιά στην κυριολεξία κολλάνε και αυτό συμβαίνει περισσότερο στην αρχή της νηπιακής ηλικίας 18 μηνών-2 ετών τα παιδιά παρατηρούμε ότι ξεσπάνε με κλάματα και θυμό. Αυτό συμβαίνει γιατί πέφτουν κατακόρυφα οι ορμόνες της ενδορφίνης και της οξυτοκίνης και το παιδί κατακλύζεται από μια άλλη ορμόνη την ορμόνη της κορτιζόλης που προκαλεί το συναίσθημα του άγχους και του θυμού. Οι γονείς επειδή δεν το γνωρίζουν αυτή τη λειτουργία του εγκεφάλου θυμώνουν, φωνάζουν κι έτσι γίνεται ένας φαύλος κύκλος και δημιουργείται και ένα πρόβλημα επικοινωνίας με το παιδί. Αυτό συμβαίνει γιατί ο γονιός ερμηνεύει λανθασμένα ότι το παιδί είναι κακομαθημένο, ατίθασο ότι θέλει να κάνει το δικό του, γιατί δε γνωρίζει τις λειτουργίες του εγκεφάλου του παιδιού.
Μαρία: Να επισημάνω κι εγώ κάτι εδώ, βλέπουμε γονείς να υπερβάλουν για τη βαρύτητα των προβλημάτων που προκαλούνται από τη χρήση τηλεόρασης ή γενικά οθονών στην εφηβεία που ωστόσο οι φόβοι αυτοί δεν ισχύουν, γιατί το παιδί μπορεί να διαχειρίζεται καλύτερα τις οθόνες και υποτιμούν πραγματικά τη βαρύτητα κάτω από τα τρία. Όταν προτείνει πριν από τα 3 καθόλου τηλεόραση δεν εννοεί να μην καθίσει ένας γονιός με το παιδί του ένα τέταρτο είκοσι λεπτά, αλλά εκεί δε μετράει η τηλεόραση, αλλά το γεγονός ότι το παιδί νιώθει ότι κάνει κάτι παρέα με το γονιό του.
Ε: Το καταλαβαίνω αυτό που λέτε, αλλά στις μέρες μας και ειδικά στις μέρες της κρίσης που περνάμε, με γονείς που δουλεύουν τόσο σκληρά και πολλές ώρες, πόσο εύκολο είναι να βρούνε εναλλακτικές που θα κρατήσουν τα παιδιά μακριά από την τηλεόραση και τα βιντεοπαιχνίδια όπως προτείνει ο δόκτωρ Τισσερόν;
Aγγελική: Αναγνωρίζεται αυτή η δυσκολία και η εναλλακτική είναι να μπορεί να χρησιμοποιεί αυτές τις συσκευές, αλλά ως οικογενειακές συσκευές. Να μην έχει ένα παιδί προσωπικό τάμπλετ η προσωπική κονσόλα παιχνιδιού πριν τα 6 του, διότι η πραγματικότητα επιβεβαίωσε ότι όταν ένα παιδί γίνεται ιδιοκτήτης αυτών των συσκευών η χρήση τους γίνεται ανεξέλεγκτη. Να πούμε επίσης είναι καλύτερα να αποφεύγονται αυτές οι συσκευές ως μέσον για να ηρεμήσει ή το βράδυ πριν κοιμηθεί, γιατί οι φωτεινές πηγές που εκπέμπουν διαταράσσουν τους ρυθμούς του ύπνου.
Ε: Ας πάμε τώρα στο ίντερνετ, ο κανόνας λέει όχι ίντερνετ χωρίς επίβλεψη πριν από τα 9 χρόνια. Από τα 9 και μετά, πώς γίνεται η χρήση του διαδικτύου;
Αγγελική : Μετά τα 9 η πρόσβαση στο διαδίκτυο είναι πλέον δικαίωμα, αλλά με καθοδήγηση και υποστήριξη των ενηλίκων, διότι κανένας δεν ξέρει τι μπορεί να βρει πληκτρολογώντας μια λέξη κλειδί, πολλά σάιτ έχουν δεχτεί Χόκινγκ ξεκινούν με κινούμενα σχέδια για παράδειγμα μετά δείχνουν πορνογραφικό υλικό ή προωθούν ναρκωτικά κτλ.
Ε: Όταν λέμε ίντερνετ με επίβλεψη, ο γονιός τι πρέπει να κάνει να μένει πάνω απ’ το κεφάλι του παιδιού του ή να τσεκάρει ανά διαστήματα;
Μαρία : Αυτή είναι μια πάρα πολύ σημαντική ερώτηση και πρέπει να τη διευκρινίσουμε. Ούτε στέκεται και παρακολουθεί το κάθε τι που κάνει, ούτε ψάχνει στο ιστορικό. Έχει φροντίσει μεταξύ 6 και 9 χρόνων να του εξηγήσει τους τρεις βασικούς κανόνες του ίντερνετ
1 « ό,τι τοποθετείς εκεί μπορεί να γίνει δημόσιο»
2 « ό,τι τοποθετείς εκεί μπορεί να μείνει για πάντα»
3 «δεν πρέπει να πιστεύεις όλα όσα βρίσκεις»
Είναι πολύ σημαντικό μετά τα 9 χρόνια να του μιλάμε, για την διαδικτυακή πορνογραφία και τη διαδικτυακή παρενόχληση. Το πλέον σημαντικό όμως είναι να έχουμε δημιουργήσει ένα ζεστό και ανοικτό περιβάλλον επικοινωνίας με τα παιδιά μας, τέτοιο ώστε να δεχτούν τον όρο ότι δεν χρησιμοποιούμε tablets, smartphones, τηλεόραση την ώρα που τρώμε και την ώρα που μαζευόμαστε όλη η οικογένεια για να χαλαρώσουμε και να επικοινωνήσουμε.
Ε: Σχετικά με τα βιντεοπαιχνίδια, οι γονείς ανησυχούν που βλέπουν τα παιδιά τους να παίζουν συνέχεια με βιντεοπαιχνίδια, τι μπορεί να κάνει ο γονιός σε κ΄’ατι τέτοιο;
Μαρία : Ο χρόνος που περνάνε τα παιδιά παίζοντας βιντεοπαιχνίδια είναι βέβαια σημαντικός, ωστόσο έχουμε δυο είδη γονέων. Τους γονείς που είναι εντελώς αντίθετοι με τα βιντεοπαιχνίδια, αλλά και γενικότερα με τις οθόνες και αγνοούν τις δημιουργικές χρήσεις και τις δυνατότητες κοινωνικοποίησης που προσφέρουν οι ψηφιακές συσκευές κι έχουμε και τους γονείς που πάλι από άγνοια δε βάζουν καθόλου όρια και γίνεται κατάχρηση. Ε Για να δώσουμε μια καλή πρόταση στους γονείς μπορούμε να πούμε ότι ο στόχος είναι ο χρόνος ψυχαγωγίας μέσω της οθόνης να μην ξεπερνάει ποτέ τις 2 ώρες την ημέρα σε οποιαδήποτε ηλικία μετά τα 9. Λέμε καθαρά για το χρόνο ψυχαγωγίας και βέβαια μπορούν να χρησιμοποιούν παραπάνω από δύο ώρες τις ψηφιακές τους συσκευές για τις σχολικές τους εργασίες έρευνες που κάνουν στα των μαθημάτων τους για το σχολείο και γενικότερα σε ότι αφορά τα πλαίσια του εκπαιδευτικού.
Ε:Γιατί στα παιδιά αρέσουν τόσο πολύ τα βιντεοπαιχνίδια και που οφείλεται ο εθισμός τους σε πολλά απ’ αυτά;
Αγγελική: Τα βιντεοπαιχνίδια είναι πραγματικά «ψηφιακά» γλυκά για τον εγκέφαλο. Γνωρίζουμε ότι μας αρέσουν τα γλυκά επειδή ακριβώς είναι λιπαρά και ζαχαρώδη. Έτσι και τα παιδιά αγαπούν τα βιντεοπαιχνίδια επειδή τους κινητοποιούν τις απλές διανοητικές ικανότητες , τους τραβάνε την προσοχή ανά πάσα στιγμή , τα ανταμείβουν όταν κερδίζουν και δεν τα τιμωρούν ποτέ.
Όμως τα βιντεοπαιχνίδια όπως και τα γλυκά δεν είναι αληθινό φαγητό, αλλά ευχαρίστηση έτσι και τα περισσότερα βιντεοπαιχνίδια δε συμβάλλουν στη νοητική ανάπτυξη, αλλά στην ευχαρίστηση. Αυτό βέβαια δε σημαίνει ότι πρέπει να δαιμονοποιήσουμε τα βιντεοπαιχνίδια, γιατί το πρόβλημα δεν είναι στη χρήση αλλά στην κατάχρηση. Άλλωστε και με τα γλυκά όλοι μας μπορούμε να φάμε ένα δυο για ευχαρίστηση στην κατάχρηση ξεκινούν τα προβλήματα. Έτσι και με τα παιδιά και τα βιντεοπαιχνίδια, ασφαλώς και τα παιδιά μπορούν να περνούν κάποια ώρα με τα βιντεοπαιχνίδια για ευχαρίστηση.
Αυτό ουσιαστικά που πρέπει να προσέξουν οι γονείς είναι γιατί το παιδί έχει ανάγκη από υπερβολική χρήση του ίντερνετ. Τα παιδιά βρίσκουν διέξοδο στα βιντεοπαιχνίδια και στις οθόνες γενικότερα, όταν το περιβάλλον τους δεν τους παρέχει τη συναισθηματική ασφάλεια που χρειάζονται. Ένα παιδί που μεγαλώνει σε ένα περιβάλλον που του εκπέμπει μηνύματα αποδοχής και ασφάλειας, αλλά και ένα περιβάλλον υποστηρικτικό που επικοινωνεί με το παιδί, τότε τα παιδί νιώθει πραγματικά ότι καλύπτονται οι ανάγκες του και έτσι δε χρειάζεται να φτάνει στον εθισμό για να κατευνάζει το άγχος του, αλλά απολαμβάνει την ευχαρίστηση της χρήσης του με ότι εποικοδομητικό έχει αυτή.
Ε: Ένα μήνυμα για τους ακροατές μας .
Μαρία : Είμαστε φτιαγμένοι για να ζήσουμε ευτυχισμένοι και επειδή το θέμα μας είναι τα παιδιά ,το σημαντικότερο είναι να βρούμε τον τρόπο να απολαύσουμε τη σχέση μας με τα παιδιά μας ,γιατί είναι σύντομη ..μόλις 17 χρόνια μετά γίνονται ενήλικες ..ανοίγουν τα φτερά τους …..γιατί τα παιδιά μας είναι τα θαύματα της ζωής ..αξίζει τον κόπο όχι για να τους μάθουμε κάτι ..αλλά για να έχουμε την ευκαιρία να απολαύσουμε αυτή την υπέροχη σχέση.
Αγγελική : Αυτό που λείπει από τους γονείς είναι η γνώση ..δεν έχουν εργαλεία και κάνουν λάθη ,πλέον μπορούν να την πάρουν και να δημιουργήσουν ένα απολαυστικό πλαίσιο επικοινωνίας με τα παιδιά τους.
Στην εκπαιδευτική ομάδα του «Ε.Ι.Μ.Α.Ι » , είναι και η Αντιγόνη Βρέλλη , Ψυχολόγος, σύμβουλος γονέων και εκπαιδεύτρια σχολών γονέων, ειδικευμένη στη συμβουλευτική γονέων και παιδιών της μεθόδου Tηomas Gordon, καθώς και σύμβουλος επιχειρήσεων .
Το κέντρο Προσωπικής Εξέλιξης « Ε.Ι.Μ.Α.Ι »,βρίσκεται Σπ. Λάμπρου 77  στα Ιωάννινα ..τηλ: 2651402672 , email: eimailabs@gmail.com , FB :eimai και στην ιστοσελίδα : eimai-institute.gr
Ευχαριστώ από καρδιάς την Μαρία Αντωνάτου και την Αγγελική Δρακοπούλου που μας μίλησαν για ένα θέμα πολύ καυτό που απασχολεί όλους τους γονείς !

Share

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *