Πολλές φορές οι γονείς παρατηρούν ότι τα
παιδιά τους βιώνουν συναισθηματικές δυσκολίες (άγχος, θυμό, λύπη, ζήλια, φοβίες)
που μπορεί να τα οδηγήσουν σε ακατάλληλες συμπεριφορές (επιθετικότητα, δυσκολία
στη συγκέντρωση και στις σχέσεις με τους
συνομήλικούς τους, υπερκινητικότητα).
Η παιγνιοθεραπεία δεν είναι απλά μία διαδικασία που
το παιδί παίζει και ?περνάει? την ώρα του, αλλά αποτελεί μία δομημένη θεραπευτική παρέμβαση που βασίζεται σε αναγνωρισμένες ψυχολογικές θεωρίες και ερευνητικά ευρήματα, ενώ παράλληλα αξιοποιεί τον φυσικό
τρόπο επικοινωνίας και μάθησης των παιδιών, που είναι το παιχνίδι. Δίνει την ευκαιρία στα παιδιά να «εκφράσουν» και να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους
μέσα σε ένα αποδεκτό, θεραπευτικό πλαίσιο, χρησιμοποιώντας τον φυσικό τους τρόπο έκφρασης, το παιχνίδι, το οποίο το χρησιμοποιούν με βάση τις δικές τους
ικανότητες, ώστε να εκφράσουν τις ενδότερες ανησυχίες τους, φόβους και επιθυμίες. Απαιτεί εξειδικευμένο
και πιστοποιημένο επιστήμονα και εφαρμόζεται συχνότερα σε παιδιά ηλικίας από 3,5 μέχρι 12 ετών, πραγματοποιείται δε σ? έναν θεραπευτικό χώρο, ο οποίος
είναι μεταβατικός ανάμεσα στο παιδί και τον θεραπευτή, όντας μια εναλλακτική πραγματικότητα, στην οποία
το παιδί μπορεί να υπερβεί και να μετασχηματίσει το
όποιο αρνητικό του βίωμα. Έτσι, στην παιγνιοθεραπεία,
το παιχνίδι λειτουργεί σαν μια συμβολική διαδικασία
στην οποία το παιδί λειτουργεί με μια απόσταση ασφαλείας από τα βιώματά του.
Τα βασικά «εργαλεία» της
Παιγνιοθεραπείας
Εικαστικά μέσα (ζωγραφική, πηλός κ.α.), κούκλες,
λούτρινα ζωάκια, μουσική, χορός, παιχνίδια ρόλων,
δημιουργικός οραματισμός και θεραπευτική ιστορία
Σε ποιες περιπτώσεις ενδείκνυται η Παιγνιοθεραπεία: